BabyParade

Milan en Tess Reinstra
Naam:Milan en Tess Reinstra
Geboren op:26-09-2017
Gewicht:Milan 2110 gram en Tess 2050 gram
Zoon van:Jurjen en Karin Reinstra


Voeding

Gevarieerd eten in de zwangerschap is belangrijk om alle belangrijke vitamines en mineralen binnen te krijgen. Eten uit de schijf van vijf. U hoeft niet te eten voor twee, wel kan uw behoefte aan koolhydraten verhoogd zijn en kunnen broodmaaltijden met volkoren producten en avondeten met aardappelen, rijst of pasta van belang zijn. Snoep niet te veel en wees zuinig met het gebruik van suiker. Niet te veel frisdrank en vruchtensap. 

Kijk voor het overzicht wat je wel, niet en beperkt kun eten hier.

Foliumzuur
Vrouwen met een kinderwens worden geadviseerd om minimaal vier weken voor de conceptie (bevruchting) met foliumzuursuppletie (0,4-0,5 mg/dag) te starten, tot acht weken na de conceptie. Foliumzuursuppletie verkleint de kans op een kind met een neuralebuisdefect, zoals een ‘open ruggetje’ of een ‘hazenlip’.

IJzerrijke producten zijn:

  • Alle vleessoorten, maar in rundvlees zit het meeste ijzer.
  • Bepaalde vissoorten, zoals kabeljauw, haring en sardines.
  • Bepaalde schaal- en schelpdieren zoals garnalen, mosselen en oesters.
  • Peulvruchten zoals bruine en witte bonen, linzen, kapucijners, erwtjes en sojabonen.
  • Vrijwel alle noten, vooral hazelnoten, walnoten, amandelen, cashewnoten, pistachenoten, paranoten, pinda’s en zonnebloempitten.
  • Brood en graanproducten, echter de meeste ijzer vindt je in volkorenbrood, roggebrood, zilvervliesrijst, volkoren pasta, muesli en ontbijtkoek.
  • Aardappelen
  • Gedroogd fruit, met name abrikozen en vijgen.
  • Bepaalde groenten, met name andijvie, artisjok, broccoli, courgette, doperwten, druivenblad, postelein, tomatenpuree, raapstelen en schorseneren.
  • Appelstroop en roosvicee.

Vitamine C
Om de ijzeropname door het lichaam te bevorderen, is het verstandig om voldoende vitamine C tot je te nemen. Vitamine C zorgt er namelijk voor dat je lichaam het ijzer uit de voeding beter opneemt. Vitamine C zit bijvoorbeeld in sinaasappelsap.

Koffie, thee, melkproducten
Heb je een ijzertekort verminder dan koffie, thee en melkproducten. Deze producten kunnen namelijk de ijzeropname doen afnemen.

Maagzuurremmers
Geen maagzuurremmers gebruiken tijdens een maaltijd.